Föreningen

Alliance française d’Upsal, som grundarna ville att föreningen skulle heta, är inte bara en av stadens äldsta existerande föreningar utan också en av de mer livakiga. Den har för närvarande över 250 medlemmar och växer varje år.

Man behöver inte vara perfekt i franska för att delta! Ungefär hälften av aktiviteterna är helt på svenska. Alla intresserade är välkomna som medlem eller tillfällig besökare.

Våra aktiviteter

Programverksamhet

Efter programpunkterna serveras buffé eller enklare förtäring på självkostnadspris. Detta annonseras under varje programpunkt och föranmälan är nödvändig.

De som inte är medlemmar är välkomna att delta mot en avgift per person och gång.

Frukostträffar

Dessa träffar på Carl von Linnés Café Kardemumma äger rum några lördagsförmiddagar per termin.

Bokcirkel

Varje år ingår fem böcker. Valet bygger på en omfattande läsning och väljs så att de är aktuella och relativt nyutkomna, att de är skrivna i möjligaste mån av lika många män som kvinnor med olika bakgrund, att de är runt 300 sidor och skrivna på en tillgänglig franska. De ska också ha blivit väl mottagna av litteraturkritiker såväl som av publiken.

Temadag

Föreningen anordnar varje år en temadag.

Andra aktiviteter

Vi anordnar även då och då andra aktiviteter, såsom cinémathèque, bussutflykter, ostkvällar eller konsertresor.

Stadgar och om personuppgifter

Alliancens nyantagna stadgar (2018) hittar du här!

Vi har också uppdaterat vår personuppgiftspolicyn (2018). Du hittar den här:  AfU Personuppgiftspolicy